KEGA 010UPJŠ-4/2024 Využitie umelej inteligencie vo vyučovaní školskej informatiky na stredných školách (2024-2026)
Odborný webinár
AI vo vzdelávaní, 6. 2. 2025, 16:00-17:30
Program stretnutia:
- (Zděnek Ulrych, ZČU Plzeň)
Výuka AI se stavebnicí Fischertechnik
Prezentace představuje možný přístup k výuce umělé inteligence, který využívá programovatelné stavebnice Fischertechnik jako praktický nástroj. Je zaměřena především na budoucí učitele informatiky a poskytuje jim inspiraci a návod, jak přiblížit složité koncepty umělé inteligence žákům zábavnou a srozumitelnou formou. Na několika konkrétních příkladech si ukážeme, jak lze s pomocí této stavebnice sestrojit jednoduché modely umělé inteligence a jak je následně naprogramovat. Cílem je nejen předat teoretické znalosti, ale také rozvíjet praktické dovednosti a motivovat studenty k dalšímu zkoumání této fascinující oblasti.
- (Ľubomír Šnajder, Ján Guniš a kol., UPJŠ Košice)
Priebežné výsledky CodeWeek 2024 aktivity Programujeme animovaný hudobný klip so zameraním na využívanie nástrojov AI
V príspevku prezentujeme ciele, priebeh a priebežné výsledky CodeWeek2024 aktivity Programujeme animovaný hudobný klip z pohľadu použitých nástrojov AI pri multimediálnej tvorbe žiakov a učiteľov zo ZŠ, SŠ a VŠ.
- (Ján Guniš a Ľubomír Šnajder UPJŠ Košice, Zbyněk Filipi, Zděnek Ulrych ZČU Plzeň)
Prvé zistenia z prieskumu ponímania umelej inteligencie učiteľmi a žiakmi slovenských a českých škôl
V príspevku predstavíme prvé výsledky dotazníkového prieskumu, ktorý sme realizovali koncom roka 2024 medzi učiteľmi informatiky a žiakmi na slovenských a českých školách. V prieskume sme sa zamerali na využitie umelej inteligencie vo vzdelávaní, na jej pozitíva a negatíva, mylné predstavy v ponímaní umelej inteligencie.
- Záznam webinára (BBB)
AI vo vzdelávaní, 27. 11. 2024, 16:00-17:30
Program stretnutia:
- (Mária Čujdíková, UK Bratislava)
Ako vidia ChatGPT a Gemini nevidiaci študenti
Centrum podpory študentov so špecifickými potrebami na Univerzite Komenského v Bratislave organizovalo letnú počítačovú školu pre študentov so zrakovým znevýhodnením. Súčasťou bol aj workshop zameraný na základy práce s ChatGPT a Gemini, ktorého sa zúčastnili dvaja nevidiaci študenti. V príspevku predstavím ako títo študenti vnímali daný workshop, ale aj ako celkovo hodnotili využiteľnosť a prístupnosť ChatGPT a Gemini.
- (Zbyněk Filipi, ZČU Plzeň)
Padagogy Wheel 7 aneb na cestě od stanovení cílů k využití nástrojů umělé inteligence ve výuce
Padagogy Wheel slouží učitelům již mnoho let jako komplexní pomůcka při stanovování cílů, kterých chtějí ve výuce dosáhnout. Jde cestou od Bloomovy taxonomie, přes vhodné aktivity, jasně pojmenované strategie až k využití konkrétních aplikací pro jejich naplnění. Na semináři bude představena jeho sedmá verze, která jako první reflektuje i současný překotný vývoj spojený s využitím umělé inteligence ve výuce.
- (Zuzana Tkáčová, UPJŠ Košice)
AI nástroje v rukách učiteľa informatiky na strednej škole
Prednáška predstaví dva kľúčové pohľady na využitie AI nástrojov vo výučbe informatiky na strednej škole. V prvej časti sa zameriame na AI ako didaktického asistenta učiteľa pri príprave a realizácii výučby - od generovania učebných materiálov a príkladov, cez individualizáciu úloh, až po automatizáciu hodnotenia a spätnú väzbu študentom. Druhá časť prednášky sa bude venovať inovácii samotného kurikula informatiky na slovenských stredných školách, kde AI nástroje predstavujú nielen pomôcku, ale aj obsah výučby. Prediskutujeme, ktoré témy je potrebné do kurikula zaradiť, ktoré upraviť a ktoré prehodnotiť v kontexte dostupnosti AI nástrojov. Prednáška poskytne konkrétne príklady z praxe a načrtne možnosti, ako systematicky integrovať AI nástroje do výučby informatiky tak, aby podporovali rozvoj digitálnych kompetencií potrebných v 21. storočí.
- (Dominika Kotlárová, UPJŠ Košice)
UNESCO AI kompetenčný rámec
V príspevku predstavíme UNESCO AI kompetenčný rámec, ktorý slúži ako globálny referenčný nástroj pre rozvoj AI kompetencií vo vzdelávaní. Osobitná pozornosť budeme venovať štyrom kľúčovým kompetenciám pre študentov a piatim kľúčovým kompetenciám pre učiteľov, ktoré zahŕňajú napríklad porozumenie, etiku, či aplikácie AI.
(Ľubomír Šnajder, Ján Guniš a kol., UPJŠ Košice)
Priebežné výsledky CodeWeek 2024 aktivity Programujeme animovaný hudobný klip so zameraním na využívanie nástrojov AI
- Záznam webinára (BBB)