CENA A CENOVÁ POLITIKA Cena predstavuje vyjadrenie výšky peňažnej úhrady zaplatenej na trhu za predávaný výrobok, službu. Cena musí vyjadrovať hodnotu, ktorú zákazník výrobku prisudzuje. Cenová politika predstavuje základné rozhodnutia a opatrenia vzťahujúce sa k trhu, ktoré majú prostredníctvom ceny umožniť alebo podporiť dosiahnutie cieľov. Činitele ovplyvňujúce tvorbu ceny:
Vytváranie ceny: a) cena orientovaná na náklady – vychádza z nákladov a plánovaného zisku b) cena orientovaná na dopyt – podnik sa prispôsobuje momentálnej dopytovej situácii. Ak je silný dopyt – vysoká cena, ak je slabý dopyt – nízka cena. c) cena orientovaná na konkurenciu – ceny konkurencie predstavujú údaj pre určenie vlastnej ceny. Cenové stratégie: pri zavádzaní nového produktu na trh môže podnik voliť medzi 2 extrémnymi cenovými stratégiami 1. Stratégia maximálne výnosnej ceny – pre nový produkt je najprv stanovená vysoká cena a tá sa v priebehu životného cyklu postupne znižuje. Túto stratégiu možno uplatniť iba u produktov, ktoré sú na trhu novinkami, nemajú primeranú konkurenciu a zákazník dokáže veľmi ťažko odhadnúť ich náklady výroby. 2. Stratégia prienikovej ceny – táto stratégia mieri k tomu, aby relatívne nízkou cenou dosiahla čo najskôr vysoký objem odbytu, a vytvorila tak masový trh. Zľavy: 1. Zľavy za termín platby – poskytované kupujúcim, ktorí zaplatia za tovar v určenom časovom období 2. Zľavy za množstvo – v závislosti od množstva kupovaného tovaru 3. Zľavy za služby – určitým zákazníkom náhradou za vykonávanie určitých činností (skladovanie) 4. Propagačné zľavy – inzercia, výstavy 5. Maloobchodné zníženie cien – aspoň 15 % Cenová diferenciácia je stav, keď podnik predáva výrobky rovnakého druhu za rôzne ceny Formy:
|