ÚVOD

MARKETING

CENA

PRODUKT

CYKLUS PRODUKTU

DISTRIBÚCIA

KOMUNIKÁCIA

TEST marketing

TEST cena

STIAHNI TEXT 

 ODKAZY

CENA  A  CENOVÁ  POLITIKA

Cena predstavuje vyjadrenie výšky peňažnej úhrady zaplatenej na trhu za predávaný výrobok, službu.

Cena musí vyjadrovať hodnotu, ktorú zákazník výrobku prisudzuje.

Cenová politika predstavuje základné rozhodnutia a opatrenia vzťahujúce sa k trhu, ktoré majú prostredníctvom ceny umožniť alebo podporiť dosiahnutie cieľov.

Činitele ovplyvňujúce tvorbu ceny:

  1. vnútorné – môže ich podnik sám ovplyvniť
  2. vonkajšie – sú mimo dosahu bezprostredných možností podniku

Vytváranie ceny:

a)      cena orientovaná na náklady – vychádza z nákladov a plánovaného zisku

b)      cena orientovaná na dopyt – podnik sa prispôsobuje momentálnej dopytovej situácii. Ak je silný dopyt – vysoká cena, ak je slabý dopyt – nízka cena.

c)      cena orientovaná na konkurenciu – ceny konkurencie predstavujú údaj pre určenie vlastnej ceny.

Cenové stratégie: pri zavádzaní nového produktu na trh môže podnik voliť medzi 2 extrémnymi cenovými stratégiami

1.      Stratégia maximálne výnosnej ceny – pre nový produkt je najprv stanovená vysoká cena a tá sa v priebehu životného cyklu postupne znižuje. Túto stratégiu možno uplatniť iba u produktov, ktoré sú na trhu novinkami, nemajú primeranú konkurenciu a zákazník dokáže veľmi ťažko odhadnúť ich náklady výroby.

2.      Stratégia prienikovej ceny – táto stratégia mieri k tomu, aby relatívne nízkou cenou dosiahla čo najskôr vysoký objem odbytu, a vytvorila tak masový trh.

Zľavy:

1.      Zľavy za termín platbyposkytované kupujúcim, ktorí zaplatia za tovar v určenom časovom období

2.     Zľavy za množstvov závislosti od množstva kupovaného tovaru

3.     Zľavy za službyurčitým zákazníkom náhradou za vykonávanie určitých činností (skladovanie)

4.     Propagačné zľavyinzercia, výstavy

5.     Maloobchodné zníženie cienaspoň 15 %

Cenová diferenciácia

je stav, keď podnik predáva výrobky rovnakého druhu za rôzne ceny

Formy:

  1. priestorová cenová diferenciácia – v rôznych geografických územiach sú požadované za rovnaký produkt rozdielne ceny
  2. personálna cenová diferenciácia – vykonáva sa pre lepšie využitie kapacít, alebo zo sociálnych dôvodov (zľavnené cestovné lístky pre žiakov, študentov, dôchodcov)
  3. časová diferenciácia ceny – uplatňuje sa v praxi dopravných, zásobovacích závodov z dôvodu lepšieho využitia kapacít
  4. cenová diferenciácia podľa účelu použitia – produkty s rozdielnym účelom  (elektrický prúd v závode a v domácnostiach)
  5. cenová diferenciácia podľa variantov produktu – produkt je ponúkaný v rôznych prevedeniach za rozdielne vysoké ceny (rozdielne vozňové triedy vo vlaku)