Režim Programovat,
úroveň Začátečník
prvy.bpr
dom.bpr
úprava programu
dom.bpr
oprava2.bpr
príklady
Nastavte si Režimy,
3. Programovat, Začátečník.
Najprv si prezrite programy,
ktoré už niekto urobil.
-
Klepnite na tlačidlo Otevřít
program .
-
Vyberte si niektorý z programov
ktorý má koncovku .bpr (Balties program) a stlačte
Otevřít.
-
Program sa vám zobrazí na pracovnej
ploche. Stisnite tlačidlo Start .
Program sa spustí.
-
Keď program skončí, stačí stisnúť
ľubovoľný kláves a vrátite sa späť do režimu programovat.
Vyskúšajte si tých programov
niekoľko.
Na
začiatok stačí keď si v Nápověde prečítate na stránke Vytváření
a úpravy programů časť Základní operace.
Skúste si naprogramovať
vlastný program.
Stisnite tlačidlo Nový
program .
Niektoré príkazy by vám na paneli príkazov mali byť už známe (krok ,
vpravo vbok, vľavo vbok,
předměty).
-
Klepnite ľavým tlačidlom na
ikonku krok ,
preneste ju na pracovnú plochu a znova klepnite. Spravte to 3x.
-
Stlačte tlačidlo Start .
(Počítač od vás chce, aby tento program uložili pod nejakým názvom. Napríklad
prvy.bpr) Baltík síce asi urobil tri kroky, ale hneď vám zmizol.
Tak ste ho nemohli ani skontrolovať.
-
Do ďalšieho riadku pridajte
ikonku Čekej na stisk klávesy, alebo tlačítka myši . .
Baltík pekne počkal kým klepnete myšou, alebo stisnete nejakú klávesu.
Na koniec prvého riadku sám doplnil prvok Konec řádku .
prvy.bpr
Pri
ďalšej práci s kurzom vám pomôže ak si prečítate v Nápověde stránku
Programovací možnosti úrovně Začátečník.
Keď sa pozriete do prvej lekcie,
tak prvé čo ste v režime Čarovat scénu čarovali bol domček. Pokúste sa
teraz taký istý domček naprogramovať.
-
-
.
vložte medzi ikonky .
Prvy riadok vášho programu by mal vyzerať takto: .
-
Podobne vložte
a pridajte ešte tri kroky.
-
Klepnite na ikonku Předměty
a vyberte si okno .
-
dom.bpr
-
Zase ste dlho nevideli čo to ten Baltík
spravil. Na čo ste zabudli?
do druhého riadku. .
-
.
-
Váš program by mal momentálne vyzerať
takto:
-
A po jeho spustení by na obrazovke
malo byť toto:
-
Poďme na vyššie poschodie. .
Vždy si vyskúšajte, či ste naprogramovali naozaj to čo ste chceli .
-
Strechu snáď zvládnete aj sami.
-
A nezabudnite Baltíka postaviť vedľa
domu, nech nepostáva na streche.
Program by mal vyzerať takto:
Ak by ste sa zajtra vrátili k tomuto
programu, vôbec by ste nevedeli o čom je. Ak by ste v ňom náhodou mali
chybu, tak sa vám bude ťažko hľadať.
Na popis jednotlivých častí programu
sa používa prvok komentář .
Program si môžete rozdeliť na niekoľko
ucelených častí. Napríklad: Tu budem stavať, prízemie, poschodie, strecha,
vedľa domu.
Najprv si musíte upraviť program
tak, aby každá časť bola v jednom riadku.
-
Vložte prvok konec řádku
pred prvé .
-
Ďalší
pred druhé .
Ako sami nájdete kde vložiť
? Pomôže vám ďalší prvok, řádkový komentář .
-
Vložte
pred . Všetky
ikonky za sú jemne
preškrtnuté.
-
. Vykonali
sa iba tie príkazy, ktoré nie sú preškrtnuté. Ak by váš program mal viacej
riadkov, museli by ste pred každý z nich vložiť .
-
Sami skúste povkladať
tam kam patrí. Pomáhajte si
a .
Váš program by mal vyzerať takto:
Ešte stále však nikto nevie, čo
sa v jednotlivých riadkoch deje.
Na koniec každého riadku vložte
a vpíšte text prislúchajúci jednotlivým riadkom.
Stlačte .
Z adresára kurz otvorte program oprava2.bpr.
Baltík má vyčarovať domček s plotom.
Ak však stlačíte ,
zistíte, že sa vám vyčarovalo úplne čosi iné.
Ako tento program opraviť?
( Ak budete opravovať tento
program, stratíte možnosť znova načítať chybný program. Preto si urobte
jeho kópiu a tú upravujte. Program, Uložit jako, oprava.bpr,
Uložit. Stlačte .
Z adresára kurz otvorte program oprava.bpr.)
-
Pred každý riadok vložte řádkový
komentář . (okrem
posledného riadku)
-
. Ak
sa riadok vykonal dobre, tak odoberte z ďalšieho riadku .
-
. Body
2. a 3. opakujte kým program pracuje správne.
-
Pri čarovaní strechy už program nepracuje
správne. Na krokovanie programu použijete rýchlosť 0 .
Nepotrebujete krokovať celý program, ale iba tú časť, kde sa čaruje strecha.
Vložte pred tretí riadok.
-
-
. Keď
sa dočaruje prízemie musíte kliknúť myšou, aby sa vykonal ďalší príkaz,
atď.
-
Už ste zistili, že chyba nastane vtedy,
keď sa Baltík otočí do prava namiesto do ľava. Opravte to. Nezabudnite
odobrať .
-
. Body
2. a 3. opakujte kým program pracuje správne.
-
Vôbec sa vám na obrazovke nevyčaroval
plot. Predtým, než Baltík začne čarovať plot, zastane na dolnom okraji
obrazovky a pozerá sa na juh. Ak však chce čarovať plot tak, ako je to
na obrázku, musí stáť na dverách a pozerať sa na východ. Opravte. (pomocou )
-
Váš správne opravený program, by mal
vyzerať takto:
Príklady:
-
Baltík
urobí tri kroky, otočí sa a cestou späť si vyčaruje kvietky na cestičke
pri každom čarovaní zatrúbi. VP.(kroky.bpr)
-
Napíšte
program v ktorom Baltík tancuje ako víla v spodnom riadku scény. To znamená,
že urobí tri kroky a zatočí sa, a to opakuje kým nepríde na koniec riadku.
(vila.bpr)
-
Baltík
má rád umenie a tak sa rozhodol, že začne zbierať obrazy. Na jeho prvom
obraze je hrad. VP.(obraz.bpr)
Možné riešenia príkladov:
1.
2.
3.