Premenné
stado.bpr
náhodné
číslo
reťazcové
premenné
reťazovka
príklady
V tejto časti sa budete
zaoberať globálnymi premennými. S lokálnymi premennými sa pracuje podobne
ako s globálnymi. Viac sa o nich dozviete v lekcii, kde sa bude hovoriť
o Baltíkoých pomocníkoch.
Proměnné.
Baltík vyčaruje zvieratko,
avšak aké zvieratko vyčaruje bude záležať od vás. Väčšina zvieratiek je
v banke baltie.b12. Program sa bude volať stado.bpr.
-
Stlačte
a vyberte si záložku s celočíselnými globálnymi premennými .
-
Klepnite na obrázkovú premennú
predmet a vložte ju
do programu.
-
Keďže je to premenná, môžete
meniť jej hodnotu počas programu, čo aj využijete. Aby ste mohli priradiť
nejakú hodnotu premennej, musíte použiť príkaz priradenia .
-
Pravým tlačítkom myši klepnite
na , Uchopit,
a vložte za . . .
-
Ak chcete aby sa vám hneď zobrazila
banka č.12, vložte za
číslo 12.
-
Predmet máte v premennej a chcete
ho vyčarovať. Stačí do programu vložiť . .
-
Čo ak ho chcete vyčarovať inde
ako pred Baltíkom, napríklad na súradniciach 4,4. Súradnice vložiť viete,
ale vložte ich do premenných, aby sa dali meniť aj počas programu. Pred
tretí riadok programu (ten v ktorom čarujete predmet) vložte
a priraďte jej číslo 4.
-
Potom
a priraďte jej číslo 4. Za
vložte . .
Náhodné číslo.
-
Ako spraviť, aby sa predmet
z príkladu čaroval náhodne. Viete, že scéna má rozmery 15x10 políčok. Tak
priraďte namiesto čísla
a . .
-
Ak by ste chceli, aby sa predmet
vyčaroval 5 krát, treba dať do bloku príkazy priradenia a príkaz čarovania. .
-
Ak by ste však chceli, aby sa
vám vyčarovalo 5 rôznych zvieratiek, musíte začiatok bloku posunúť ešte
o riadok vyššie. .
-
Teraz to vyzerá, akoby vaše
stádo bolo rozutekané po celej obrazovke. Zmenšite rozpätie súradníc tým,
že náhodné číslo pre X-ovú súradnicu môže byť z čísel 8..10 a pre
od 3..5. .
Použití proměnných v programu, Okno vlastností.
Keď prídete prvý krát do
knižnice, tak pani za okienkom sa pýta na vaše meno, priezvisko, adresu
a mesto. Baltík je tiež zvedavý na vaše meno, priezvisko, adresu a mesto.
-
-
Klepnite na ,
vyberte si reťazcové premenné. Klepnite pravým tlačítkom myši na ,
Upravit.
-
Otvorí sa vám dialógové okno
Změna prvku, názov prvku bude osoba a v jednotlivých položkách budú
reťazce: "meno:, priezvisko:, adresa:, mesto:"
OK.
-
Do premennej
chcete priradiť svoje meno z klávesnice .
Do programu vložte .
-
Aby ste sa mohli pozrieť čo
máte v premenných, vložte aj . .
-
Zdá sa, že ste si vložením mena
z klávesnice premazali pôvodný obsah premennej. Vy ale chcete, aby pôvodný
obsah premennej ostal a meno sa pridalo. Preto namiesto
vložte . .
-
Teraz je to dobre. Podobne naplňte
aj ostatné premenné. .
-
Ten výpis by mohol byť aj krajší.
Pred vložte . .
-
Ešte lepšie by bolo, keby obsah
jednotlivých premenných vypisoval pod seba. Preto každej premennej pridajte
reťazcovú konštantu konec řádku .
Přiřazení hodnoty proměnné.
Baltík vymyslel hlavolam.
Máte zistiť, aké číslo bude na konci reťazovky. Úvodnú obrazovku zvládnete
naprogramovať aj sami.
-
Výsledky čiastočných výpočtov
budete uchovávať v celočíselnej premennej Počítadlo .
-
Najprv do nej vložíte súčet
2+3.
-
Teraz obsah premennej vypíšte
na obrazovku do zeleného políčka.
-
Od obsahu v premennej
treba odčítať 4 a pričítať 9 a to vložiť znova do premennej.
-
Obsah premennej vypíšte na obrazovku
do svetlomodrého políčka.
-
Obsah
vynásobte 8.
-
Vypíšte na obrazovku do fialového
políčka.
-
-
Výpis.
-
Obsah premennej delte piatimi
a do priraďte zvyšok po delení
(modulo).
-
Výpis.
-
Obsah
zväčšite o 3.
-
Výpis. .
Príklady:
-
Vyberte si z banky predmetov predmet. Baltík ho vyčaruje a vypíše
jeho číslo. Potom zadáte celé číslo a Baltík vyčaruje predmet s týmto číslom.
-
Na
konci roka by ste si od rodičov priali bicykel. To či budú mať naň dosť
peňazí zistíte tak, že sčítate mesačný plat otca a mamy, odčítate mesačné
výdavky na domácnosť a keďže rok má 12 mesiacov, vynásobíte 12.
-
Vstup:
krstné meno, vek, výška v metroch. Výstup: Ahoj krstné meno. Krstné
meno má vek rokov a meria výška metra.
Možné riešenia príkladov:
1.
2.
a)
b)
3.