Internetový dištančný kurz
programovacieho jazyka Baltík 3.0 pre učiteľov informatiky.
 
 
 
Úvod Registrácia Texty Tútor Diskusia Harmonogram Požiadavky Kontakty
 
    

Popis kurzu:

Ide o dištančný kurz, čo znamená, že študent a vyučujúci ( v tomto prípade tútor) sa fyzicky nestretávajú. Študent študuje samostatne, z učebných materiálov, prináležiacich danému kurzu. Tútor len kontroluje jeho prácu a konzultuje s ním pomocou e-mailu. Výhodou takejto formy štúdia je, že študent si sám určuje kedy a koľko času venuje štúdiu.

Tento kurz je zameraný na výučbu detského programovacieho jazyka Baltík 3.0 pre učiteľov informatiky, ktorí už majú isté skúsenosti s programovaním. Nie je vekovo obmedzený. A keďže ide o pilotný kurz bude bez poplatkov, avšak od účastníkov kurzu sa vyžaduje pravidelné vypĺňanie dotazníkov, ktoré sa budú týkať priebehu a formy kurzu. Účastník tohoto kurzu by mal po jeho absolvovaní vedieť:

Systém úloh je postupnosť úloh, problémov pri ktorých riešení deti samé objavujú nové poznatky a vedomosti. Učiteľ tu vystupuje v úlohe koordinátora ich činnosti a zovšeobecňuje a systematizuje ich poznatky. Vedomosti nie sú sprostredkovávané priamo výkladom.

Popis programovacieho jazyka Baltík 3.0:

Detský programovací jazyk Baltík 3.0 je ikonkový programovací jazyk, čo znamená, že každý príkaz je interpretovaný nejakou ikonkou(obrázkom). Programovacie prostredie sa delí do troch režimov.

Prvý režim, Skládat scénu je vhodný pre deti od 4 rokov. Je to prvé zoznámenie dieťaťa s počítačom. Deti sa naučia ovládať myš, nakresliť obrázok, poskladať rozprávkovú scénu. To všetko len pomocou obrázkov a ikon.

Druhým stupňom je režim Čarovat scénu. Ten je vhodný už pre deti od 6 rokov. Teraz im už pri skladaní scén pomáha ich kamarát Baltík. V tomto režime sa naučia správne zadávať príkazy, ktoré potom Baltík bez odvrávania plní. Príkazy sa zadávajú klepnutím na príslušnú ikonu. Baltík každý príkaz ihneď po jeho zadaní vykoná. Deti sa učia rozložiť každú zložitejšiu akciu na postupnosť najjednoduchších príkazov, ktorým Baltík rozumie.

Tretím stupňom je režim Programování. V tomto režime môžu pracovať deti hneď po tom, ako zvládnu rozložiť zložitejšiu akciu na postupnosť najjednoduchších príkazov. Je to najvyšší, ale aj najzaujímavejší režim. Delí sa ešte na dva stupne Začátečník a Pokročilý. V tejto úrovni deti pri vytváraní svojho vlastného programu najlepšie pochopia, čo to je program a čo to je počítač. Program deti vytvárajú ľahko, pretože iba ukladajú za seba prvky, ktoré znamenajú príkazy pre Baltíka. Po stisnutí tlačidla START (PLAY) sa takto vytvorený program spustí.
 


Požiadavky:


 
Študijné materiály:
Nápověda z programovacieho jazyka Baltík 3.0.
(Súčasť programovacieho jazyka Baltík 3.0)
Hypertexty, ktoré si budete môcť každý týždeň stiahnuť z adresy, ktorá vám bude oznámená po zaregistrovaní do kurzu.



Hodnotenie:
Každý účastník tohoto kurzu bude týždenne odosielať niekoľko vyriešených úloh svojmu tútorovi. Tie budú tútorom vyhodnocované a následne posielané späť študentovi. V kurze sa ďalej vyskytujú didaktické problémy, ktoré budú riešené v diskusnom klube spoločne všetkými študentami. Záverom sa bude hodnotiť priebežná aktivita študenta počas kurzu. Každý účastník tohoto kurzu dostane certifikát o jeho absolvovaní.
 


Tútor:
S tútorom môžete komunikovať pomocou e-mailu. Vypracované úlohy mu budete zasielať taktiež e-mailom. Osobné konzultácie, v konkrétnom čase, je možné dohodnúť si cez Microsoft NetMeeting.
S ostatnými študentami môžete komunikovať pomocou e-mailu, alebo diskusného klubu špeciálne zriadeného pre tento kurz.
e-mail: tutor@duro.upjs.sk
diskusný klub: didinfke@list.upjs.sk
 


Tematický plán kurzu:
Kurz bude trvať 8 týždňov. Týždenne je potrebné venovať preberanej látke približne 6 hodín.
 
 
Týždeň Dátum Témy
0 Nainštalovanie Baltíka 3.0 pre Windows (www.sgp-systems.cz) 
Prihlásenie sa do diskusného klubu 
Skúška spojenia pomocou e-mailu a Microsoft NetMeetingu
1
Režim Skládat scénu 
Režim Čarovat scénu 
Editor Paint 
 
2
Režim Programovat - Začátečník 
 
3
Režim Programovat - Pokročilý 
Animácie 
Konštanty
4
Premenné
Vlastnosti Baltíka
Oblasti a zvuky
5
Baltíkov pomocník (procedúra) 
Cykly 
Podmienky
6
Reťazce 
Grafické príkazy 
Vstup dát z klávesnice
7
Matematické funkcie 
Súbory a adresáre (priečinky) 
Práca s obrazovkou
8
Konzultácie a riešenie didaktických problémov 
Zbierka úloh
 

Registrácia:
Na tomto mieste sa môžete do kurzu prihlásiť.
 


Tento kurz vznikol ako súčasť diplomovej práce študentky Prírodovedeckej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach Eleny Drahovskej pod odborným vedením RNDr. Ľubomíra Šnajdera a Ing. Rudolfa Pecinovského. Téma diplomovej práce má názov: Internetový dištančný kurz detského programovacieho jazyka, Baltík 3.0 pre učiteľov informatiky.
 
Použitá literatúra:

Výrobca programovacieho jazyka Baltík 3.0:
SGP Systems, s.r.o.
L. Janáčka
686 01 Uherské Hradiště
Česká republika
Tel/fax: +420-632-551089
E-mail: sgp@sgp.cz
http://www.sgp.cz

Distribútor programovacieho jazyka Baltík 3.0 na Slovensku:
Mgr.Miroslav Vojtek
086 46 Kochanovce 56
Slovenská republika
Tel: +421-936-73934252
E-mail: vojtek@po.psg.sk
http://www.slovak-web.sk/~firma2xm/sgpsk.html