Oblasti a zvuky
 
oblasti
dalekohl.bpr
zvuky
aplikácie
príklady

Pozrite sa do banky baltie.b01 je tam hrad. Ak by ste tento hrad mali čarovať či už pomocou režimu Programovat, alebo Skládat scénu, trvalo by to veľmi dlho. Baltík umožňuje zobrazovať výrezy-oblasti obrázkov na scénu, alebo zobrazovať obrázky do oblastí na scéne. Ako teda dostať hrad na scénu?


Tabulka souborů a oblastí, Editor oblastí.

  1. Stlačte tlačítko Tabulka , otvorí sa vám Tabulka souborů a oblastí 
  2. Klepnite na prvý voľný riadok v stľpčeku Obrázky, , otvorí sa vám dialogové okno, v ktorom si vyberte banku baltie.b01, Otevřít, v ľavom dolnom rohu sa vám objaví malé okienko, ktoré sa zväčší, keď naň kliknete. Je to zmenšenina obrázka, ktorý ste práve vložili. OK.
  3. Stlačte tlačítko , klepnite na bunku v ktorej je názov súboru baltie.b01 tak, aby stmavla a stlačte tlačítko Uchopit prvek "Obrázek"  a vložte ho do programu.
  4. V programe by sa vám mal objaviť príkaz zobraz obrázek 1 .
  5. Zobrazila sa celá banka baltie.b01. Aby sa zobrazil iba obrázok s hradom, potrebujete definovať oblasť obrázka ktorá sa má zobrazovať, alebo oblasť do ktorej sa má obrázok zobraziť.
  6. Stlačte tlačítko , klepnite na prvú voľnú bunku v stĺpci Oblasti tak, aby stmavla. Klepnite na ňu pravým tlačítkom myši a vyberte Editovat.
  7. Otvorí sa vám Tabulka oblastí v ktorej stlačte tlačítko  a vyberte banku baltie.b01.
  8. Kurzorom urobte výrez oblasti. V políčku, ktoré je určené na zobrazenie súradníc oblastí by ste mali mať čísla: 130,41,248,121. OK.
  9.  V ľavom dolnom rohu tabuľky sa vám zobrazila scéna a v nej sivý obdĺžnik aktívnej oblasti.
  10. Klepnite na tlačítko Uchopit prvek "Oblast"  a vložte do programu za .
  11. bola vybratá oblasť č.1  a zobrazená na obrazovke.
  12. Ak by ste chceli obrázok posunúť tak, aby sa dolný okraj obrázka dotýkal spodného okraja scény, musíte ľavý horný roh oblasti obrázka priradiť súradniciam na scéne tak, aby sa obrázok dotýkal dolného okraja scény .
  13. Definujte novú  č.2. Trikrát klepnite na druhú bunku v stĺpčeku Oblasti a vpíšte:358,209,476,289.
  14. Oblasť č.2 je veľkosťou rovnaká ako oblasť č.1, avšak majú rôzne súradnice. V scéne do oblasti č.2 zobrazte oblasť č.1 z obrázka č.1 .
  15. Zobrazili sa vám dva hrady tak pred príkaz  vložte ešte .
  16. Posuňte  č.2 trochu do ľava. Môžete pričítať, alebo odčítať počed bodov o koľko sa má oblasť posunúť. 
  17. Znova vložte príkaz .



Oblasti.



Baltíkovi sa zdá, že v diaľke vidí budovu. Ale nevie, čo to je, tak vytiahol ďalekohľad a pozrel sa. Zistil, že je to hrad. Keď sa pozeráte ďalekohľadom, tak nevidíte celý objekt naraz, preto ním pohybujete vpravo a vľavo. V tomto príklade to však bude vyzerať skôr tak, že ďalekohľad stojí na mieste a hýbe sa pozadie.
  1. Môžete použiť predchádzajúci program, len príkazy uzavrite do .
  2. Definujte si  č.3 tak, aby bola malým výrezom 
  3. Do oblasti č.3 na obrazovke priraďte oblasť č.1 obrázka č.1.  .
  4. Posuňte  trochu do prava. 
  5. Znova vložte .
  6. Zase posuňte  trochu do prava. Ale to je potom jednoduchšie uzavrieť príkazy do bloku a nechať ich opakovať.  .
  7. Vložte dopredu , aby ste aj videli čo si pozeráte.
  8. Teraz sa chcete pozrieť smerom nadol. Budete len inak meniť súradnice 
  9. Nech sa blok príkazov s posunom nadol opakuje 3 krát. .
  10. Pôjdete smerom do ľava, takže súradnice budete zmenšovať. 
  11. Znova si vytvorte blok s počítaným opakovaním. .





Stavebná firma si u vás objednala reklamu. Reklama má byť sprevádzaná hudbou a má sa v nej objaviť reklamný slogan: "Domček ako z rozprávky, poskladať je pre nás hračka!" Po skončení reklamy bude obrazovka vyzerať takto:
  1. Do Tabulky  si do stĺpčeka Zvuky MIDI vložte súbor Baltie~2.mid  a do stĺpčeka Zvuky WAVE, si vložte súbor Baltie_1.wav .
  2. Takto vyzerá úvodná obrazovka: 
  3. Baltík je .
  4. Časti vety na obrazovke sú literály, časti domu v rohoch sú animácie, ktoré keď definujete, zobrazia sa do rohov obrazovky.
  5. Počkajte 0.5s .
  6. Keďže reklama má byť s hudbou, vložte do programu prvok .
  7. Teraz spustite animácie častí domu tak, aby sa niekde uprostred poskladal dom. Napr:
  8.  .
  9. Pred každú animáciu vložte ešte zvukový efekt .
  10. Ešte dole na obrazovku vložte animáciu loga firmy, usmievavú loptičku 
  11. .




Teraz sa pokúsime použiť v programe nejakú aplikáciu. Môže to byť napríklad Windowsácka kalkulačka.
  1. Nájdite si súbor  a vložte ho do tabulky  do stĺpčeka Soubory/Aplikace .
  2. Na obrazovku priraďte literál:"Vypočítajte: 25*23+5-69+45="
  3. O riadok nižšie literál: "Pomôže vám pri tom kalkulačka, stlačte Enter."
  4. Vložte .
  5. Vložte .




Přehrávání CD a použití souborů z Tabulky.



Príklady:
  1. Zmeňte program s ďalekohľadom tak, aby sa posúval aj ďalekohľad, nie len pozadie za ním.
  2. Princezná tancuje na hudbu, vidí prichádzať princa, hudba sa pozastaví. Princ k nej príde a hudba sa spustí tam, kde prestala. Tancujú spolu. Princezná odchádza preč a princ ostáva sám.



Možné riešenia príkladov:

1.
  1. = 157,65,208,95
  2. = Baltie.b01



2.
  1. Do Tabulky  si do stĺpčeka Zvuky MIDI vložte súbor Baltie~5.mid  a do stĺpčeka Zvuky WAVE, si vložte súbor Baltie_w.wav .
  2. Princezná-Baltík stojí na súradniciach 5,5 a tancuje. Otočí sa okolo svojej osi, urobí krok, otočí sa vpravo vbok a zase okolo svojej osi,... To urobí 8 krát. 
  3. Zrazu zbadá princa, pozastaví sa hudba  a princezná čaká kým princ-Baltík k nej dôjde. Jeho chôdza je sprevádzaná zvukom 
  4. Keď princ dôjde k princeznej, hudba sa pustí ďalej  a začína sa tanec. Raz jeden sa otočí okolo svojej osi a raz druhý. Kým sa točí princ, musíte mať princeznú náhradníčku, potom ju zmažete, vyčarujete princa náhradníka a princezná-Baltík sa točí... 
  5. Princeznú to už prestane baviť, hudba sa pozastaví a princezná ide preč. Vyberie sa smerom na sever, jej chôdza je sprevádzaná zvukom 
  6. Princ to chce aj tak dotancovať. Pustí si ďalej hudbu, ešte 2 krát sa otočí a vypne hudbu.