Oblasti a zvuky
oblasti
dalekohl.bpr
zvuky
aplikácie
príklady
Pozrite sa do banky baltie.b01
je tam hrad. Ak by ste tento hrad mali čarovať či už pomocou režimu Programovat,
alebo Skládat scénu, trvalo by to veľmi dlho. Baltík umožňuje zobrazovať
výrezy-oblasti obrázkov na scénu, alebo zobrazovať obrázky do oblastí na
scéne. Ako teda dostať hrad na scénu?
Tabulka
souborů a oblastí, Editor oblastí.
-
-
Stlačte tlačítko Tabulka ,
otvorí sa vám Tabulka souborů a oblastí
-
Klepnite na prvý voľný riadok v stľpčeku
Obrázky, , otvorí sa
vám dialogové okno, v ktorom si vyberte banku baltie.b01, Otevřít,
v ľavom dolnom rohu sa vám objaví malé okienko, ktoré sa zväčší, keď naň
kliknete. Je to zmenšenina obrázka, ktorý ste práve vložili. OK.
-
Stlačte tlačítko ,
klepnite na bunku v ktorej je názov súboru baltie.b01 tak, aby stmavla
a stlačte tlačítko Uchopit prvek "Obrázek"
a vložte ho do programu.
-
V programe by sa vám mal objaviť príkaz
zobraz obrázek 1 . .
-
Zobrazila sa celá banka baltie.b01.
Aby sa zobrazil iba obrázok s hradom, potrebujete definovať oblasť obrázka
ktorá sa má zobrazovať, alebo oblasť do ktorej sa má obrázok zobraziť.
-
Stlačte tlačítko ,
klepnite na prvú voľnú bunku v stĺpci Oblasti tak, aby stmavla.
Klepnite na ňu pravým tlačítkom myši a vyberte Editovat.
-
Otvorí sa vám Tabulka oblastí
v ktorej stlačte tlačítko
a vyberte banku baltie.b01.
-
Kurzorom urobte výrez oblasti. V políčku,
ktoré je určené na zobrazenie súradníc oblastí by ste mali mať čísla: 130,41,248,121.
OK.
-
V ľavom dolnom rohu tabuľky sa
vám zobrazila scéna a v nej sivý obdĺžnik aktívnej oblasti.
-
Klepnite na tlačítko Uchopit prvek
"Oblast" a vložte do
programu za . .
-
Z
bola vybratá oblasť č.1
a zobrazená na obrazovke.
-
Ak by ste chceli obrázok posunúť tak,
aby sa dolný okraj obrázka dotýkal spodného okraja scény, musíte ľavý horný
roh oblasti obrázka priradiť súradniciam na scéne tak, aby sa obrázok dotýkal
dolného okraja scény .
-
Definujte novú
č.2. Trikrát klepnite na druhú bunku v stĺpčeku Oblasti a vpíšte:358,209,476,289.
-
Oblasť č.2 je veľkosťou rovnaká ako
oblasť č.1, avšak majú rôzne súradnice. V scéne do oblasti č.2 zobrazte
oblasť č.1 z obrázka č.1 . .
-
Zobrazili sa vám dva hrady tak pred
príkaz vložte ešte .
-
Posuňte
č.2 trochu do ľava. Môžete pričítať, alebo odčítať počed bodov o koľko
sa má oblasť posunúť.
-
Znova vložte príkaz . .
Oblasti.
Baltíkovi sa zdá, že v diaľke
vidí budovu. Ale nevie, čo to je, tak vytiahol ďalekohľad a pozrel sa.
Zistil, že je to hrad. Keď sa pozeráte ďalekohľadom, tak nevidíte celý
objekt naraz, preto ním pohybujete vpravo a vľavo. V tomto príklade to
však bude vyzerať skôr tak, že ďalekohľad stojí na mieste a hýbe sa pozadie.
-
Môžete použiť predchádzajúci
program, len príkazy uzavrite do .
-
Definujte si
č.3 tak, aby bola malým výrezom .
-
Do oblasti č.3 na obrazovke
priraďte oblasť č.1 obrázka č.1. .
-
Posuňte
trochu do prava.
-
Znova vložte . .
-
Zase posuňte
trochu do prava. Ale to je potom jednoduchšie uzavrieť príkazy do bloku
a nechať ich opakovať. .
-
Vložte dopredu ,
aby ste aj videli čo si pozeráte.
-
Teraz sa chcete pozrieť smerom
nadol. Budete len inak meniť súradnice .
-
Nech sa blok príkazov s posunom
nadol opakuje 3 krát. .
-
Pôjdete smerom do ľava, takže
súradnice budete zmenšovať.
-
Znova si vytvorte blok s počítaným
opakovaním. .
Stavebná firma si u vás
objednala reklamu. Reklama má byť sprevádzaná hudbou a má sa v nej objaviť
reklamný slogan: "Domček ako z rozprávky, poskladať je pre nás hračka!"
Po skončení reklamy bude obrazovka vyzerať takto:
-
Do Tabulky
si do stĺpčeka Zvuky MIDI vložte súbor Baltie~2.mid
a do stĺpčeka Zvuky WAVE, si vložte súbor Baltie_1.wav .
-
Takto vyzerá úvodná obrazovka:
-
Baltík je .
-
Časti vety na obrazovke sú literály,
časti domu v rohoch sú animácie, ktoré keď definujete, zobrazia sa do rohov
obrazovky.
-
Počkajte 0.5s . .
-
Keďže reklama má byť s hudbou,
vložte do programu prvok . .
-
Teraz spustite animácie častí
domu tak, aby sa niekde uprostred poskladal dom. Napr:
-
.
-
Pred každú animáciu vložte ešte
zvukový efekt . .
-
Ešte dole na obrazovku vložte
animáciu loga firmy, usmievavú loptičku .
-
.
Teraz sa pokúsime použiť
v programe nejakú aplikáciu. Môže to byť napríklad Windowsácka kalkulačka.
-
Nájdite si súbor
a vložte ho do tabulky
do stĺpčeka Soubory/Aplikace .
-
Na obrazovku priraďte literál:"Vypočítajte:
25*23+5-69+45="
-
O riadok nižšie literál: "Pomôže
vám pri tom kalkulačka, stlačte Enter."
-
Vložte .
-
Vložte . .
Přehrávání
CD a použití souborů z Tabulky.
Príklady:
-
Zmeňte
program s ďalekohľadom tak, aby sa posúval aj ďalekohľad, nie len pozadie
za ním.
-
Princezná
tancuje na hudbu, vidí prichádzať princa, hudba sa pozastaví. Princ k nej
príde a hudba sa spustí tam, kde prestala. Tancujú spolu.
Princezná odchádza preč a princ
ostáva sám.
Možné riešenia príkladov:
1.
-
= 157,65,208,95
-
= Baltie.b01
2.
-
Do Tabulky
si do stĺpčeka Zvuky MIDI vložte súbor Baltie~5.mid
a do stĺpčeka Zvuky WAVE, si vložte súbor Baltie_w.wav .
-
Princezná-Baltík stojí na súradniciach
5,5 a tancuje. Otočí sa okolo svojej osi, urobí krok, otočí sa vpravo vbok
a zase okolo svojej osi,... To urobí 8 krát.
-
Zrazu zbadá princa, pozastaví
sa hudba a princezná čaká
kým princ-Baltík k nej dôjde. Jeho chôdza je sprevádzaná zvukom .
-
Keď princ dôjde k princeznej,
hudba sa pustí ďalej a
začína sa tanec. Raz jeden sa otočí okolo svojej osi a raz druhý. Kým sa
točí princ, musíte mať princeznú náhradníčku, potom ju zmažete, vyčarujete
princa náhradníka a princezná-Baltík sa točí...
-
Princeznú to už prestane baviť,
hudba sa pozastaví a princezná ide preč. Vyberie sa smerom na sever, jej
chôdza je sprevádzaná zvukom .
-
Princ to chce aj tak dotancovať.
Pustí si ďalej hudbu, ešte 2 krát sa otočí a vypne hudbu.