Autorské riešenie
Prvým krokom riešenia úlohy je poriadne si prezrieť obrázok s koláčikom a nájsť v ňom nejaké pravidelnosti. V našom prípade sme našli vzor, ktorý sa opakuje - nepravidelný paťuholník. Výsledný obrázok koláčika dostaneme opakovaným posunutím a pootočením tohto vzoru a zmenou farby jeho vyplne, čo postupne zobrazuje animovaný obrázok. Opätovne animáciu môžme spustiť občerstvením tejto webovej stránky.
Podrobnejším skúmaním obrázka môžme určiť veľkosti dĺžok a uhlov nepravidelného päťuholníka. Na základe zistenia rôznych súvislosti - v strede koláčika je pravidelný šesťuholník, uhol natočenia opakujúceho sa päťuholníka je 60 stupňov, dve dvojice strán päťuholníka sú rovnobežné ... môžeme napokon určiť vnútorné uhly päťuholníka (60, 120, 60, 60, 240) a dĺžky jeho strán (v pomere 1:3:2:1:2).
Pomocou doposiaľ zistených informácií vykreslíme koláčik opakovaným vykresľovaním vzoru nepravidelného päťuholníka určených rozmerov s posunutím sa o dlžku najkratšej strany päťuholníka a natočenia sa vpravo o uhol 60 stupňov. Farbu výplne päťuholníka budeme meniť pomocou počítadla, presnejšie pomocou jeho zvyškov po delení číslom 2 (tie sa budú striedať 0, 1, 0, 1, 0, 1). Jedno riešenie úlohy využívajúce príkaz výplň na vypĺňanie útvarov môže vyzerať nasledovne: viem kolacik :dlzka :farba1 :farba2 Iné riešenie úlohy využívajúce príkaz polygón na vypĺňanie útvarov môže vyzerať nasledovne: viem kolacik2 :dlzka :farba1 :farba2 Pozor, pri použití príkazu polygón musíme uviesť výrazy v okrúhlych zátvorkách, a tiež si musíme uvedomiť, že po vykreslení päťuholníka pomocou príkazu polygón bude korytnačka vo východzej pozícii. Úloha je zameraná na použitie stratégií riešenia problémov - najdi vzor, rozlož problém do podproblémov, nakresli si obrázok a tiež na výpočty s uhlami a použitie príkazov korytnačej grafiky, opakovania a vetvenia. Vaše zaujímavé riešenia a najčastejšie chyby Do riešenia úlohy sa zapojilo až 31 tímov z oboch kategórií, z toho len 6 tímov vyriešilo túto úlohu na plný počet bodov (nnn, ikztzu, trollteam, becka, bavolar, svedi). Vyskytli sa dva prístupy riiešenia tejto úlohy:
Je zaujímavé, že len v 4 riešeniach použili súťažiaci na vyfarbovanie príkaz POLYGÓN. V 10 riešeniach súťažiaci použili na vykreslenie vzoru vlastnú procedúru, čo značne sprehľadnilo čitateľnosť riešenia. V jednom riešení sa objavilo vlastné grafické prostredie úlohy so vstupnými textovými poľami a posúvačom. Nedostatky, ktoré sme našli v riešeniach súťažiacich:
|
||||||||||
© Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Prírodovedecká fakulta, Ústav informatiky palmaj (zavinac) upjs.sk |