Autorské riešenie Existuje viacero spôsobov ako prejsť celým poľom. Jeden spôsob je postupne prechádzať stĺpcami zľava doprava a napokon sa vrátiť späť do ľavého dolného rohu poľa. Počet kapúst na šírku je rovný hodnote v premennej stlpce a počet kapúst na výšku rovný hodnote v premennej riadky. Počet prejdených krokov v jednom stĺpci tam a späť je rovný hodnote 2×(riadky-1). Počet krokov vo všetkých stĺpcoch tam a späť je rovný hodnote 2×(riadky-1)×stlpce. Počet krokov zľava doprava a späť je rovný hodnote 2×(stlpce-1. Celkový počet krokov je rovný hodnote 2×(riadky-1)×stlpce+2×(stlpce-1) = 2×riadky×stlpce-2. Riešenie úlohy vychádzajúce z popísaného spôsobu môže vyzerať nasledovne: viem kresli0 V predchadzajúci spôsobe riešenia sme prechádzali dvakrát po tej istej ceste. Na nasledovnom obrázku je ukázaný oveľa šikovnejší spôsob, ako prejsť všetkými kapustami tak, aby sme nemuseli prechádzať po tej istej ceste dvakrát. Každým krokom sa dostávame postupne od kapusty ku kapuste. Po 1. kroku sme prešli 1 kapustu, po 10. kroku sme prešli 10 kapúst atď. Celkový počet krokov na prejdenie celého poľa z ľavého dolného rohu a naspäť je rovný celkovému počtu kapúst t. j. hodnote riadky×stlpce. Je možno vymyslieť iný postup, ktorý by bol ešte šikovnejší (efektívnejší) ako tento, v ktorom by sme použili menej krokov? Smelo môžeme povedať, že nie, lebo by sme neprešli všetky kapustami alebo by sme sa nevrátili na pôvodné miesto. Je to podobné akoby sme mali náhrdelník pozostavajúci z N korálikov, ktoré sú spojené N spojkami. Keby bolo počet spojok už len o jednu menej, tak sa nahrdelník roztrhne. Najšikovnejšie (najefektívnejšie) riešenie problému (ku ktorému neexistuje efektívnejšie riešenie) nazývame optimálne riešenie. Riešenie úlohy vychádzajúce z popísaného spôsobu môže vyzerať nasledovne: viem kresli Poznámka:
Vaše zaujímavé riešenia a najčastejšie chyby Úlohu riešilo 17 tímov. Takmer polovica riešení bola úplne správna. Niektorí ste si vďaka nepozornosti nevšimli v zápise úlohy, že sa treba vrátiť na pôvodné miesto, iní ste zabudli vypočítať a vypísať celkový počet prejdených krokov. V niektorých riešeniach ste použili menej efektívny spôsob tým, že ste predchádzali niektorými úsekmi dvakrát. Pri výpočte krokov ste niektorí používali pomocnú premennú, iní ste uviedli hodnotu riadky×stlpce. Väčšina súťažiacich namiesto zdôvodňovania efektívnosti riešenia opisovala postup riešenia úlohy. |
||||||||||
© Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Prírodovedecká fakulta, Ústav informatiky palmaj (zavinac) upjs.sk |