Najskôr je potrebné si zadefinovať vodiace linky, ktorých priesečníky
budú presne vo vrcholoch našej kocky. Vodiace linky slúžia na to, aby
sme si uľahčili kreslenie kocky. Budeme potrebovať štyri horizontálne a
štyri vertikálne linky. Ich súradnice si vieme vypočítať (z voľného
rovnobežného premietania). Predpokladajme (kvôli jednoduchosti), že
kocka má hranu dĺžky napr. 50 mm a jeden z jej vrcholov (ľavý dolný na
prednej stene) umiestnime na súradnice [50, 100]. Keďže pracujeme vo
vektorovej grafike, neskôr budeme môcť s našou kockou (resp. jej
priemetom) bez problémov manipulovať. Hravo si dokážeme vypočítať súradnice
vodiacich liniek. Vodiace linky zadefinujeme tak, že si necháme zobraziť
galériu "Hladiny" (Ctrl + Shift + 1). Kliknite pravým tlačidlom
myšky na text Vodiace linky a vyberte vlastnosti. Nastavte ich tak, ako vidíte
na obrázku (ak kreslíte kocku iných rozmerov, resp. inak umiestnenú,
prepočítajte súradnice podľa seba).
Galéria Hladiny
súradnice vodiacich liniek
vodiace linky na stránke dokumentu
Ďalej budeme potrebovať šesť štvoruholníkov (na každú stenu
jeden). V nástrojoch tvary
si vyberte niektorý so štvoruholníkov. Nakreslite ho (rozmery teraz nie sú
dôležité, neskôr nám pomôžu vodiace linky). Nakreslený objekt musíme
teraz previesť na krivky (pretože budeme potrebovať vyrobiť štvoruholník
na mieru, nie len pravouhlý). Použite nástroj "Previesť na
krivky" .
Od tohto okamihu si vieme pomocou nástroja "Tvarovanie
objektov"
štvoruholník ľubovoľne vytvarovať (stále to ale bude štvoruholník).
Budeme potrebovať šesť štvoruholníkov, vytvorte si preto 5 kópií. Každému
obdĺžniku nastavte pomocou galérie "Výplň" (galéria Výplň,
CTRL + 1) farbu výplne. Pomocou galérie "Priehľadnosť" (galéria
Priehľadnosť, Ctrl + 3) nastavte štvoruholníkom úroveň priehľadnosti
50%.
galéria Výplň
galéria Priehľadnosť
Ďalším krokom je nastavenie poradia objektov (teda určíme, ktoré
objekty budú bližšie k papieru a ktoré vyššie). Ak sa objekty navzájom
prekrývajú, tak tie, čo sú vyššie, budú prekrývať tie pod nimi. Na
nastavenie správneho poradia použite nástroj "Poradie objektov"
.
Štvoruholník, ktorý bude tvoriť zadnú stenu kocky, posuňte úplne dole
a štvoruholník prednej steny posuňte úplne hore. Štvoruholníky, ktoré
budú tvoriť hornú a pravú stenu, by mali byť vo vyššej úrovni ako štvoruholníky
ľavej a spodnej steny.
Nastáva čas vytvoriť priemet kocky. Pomocou nástroja "Tvarovanie
objektov"
môžete chytiť vrchol každého štvoruholníka a premiestniť ho na správne
miesto (do priesečníka vodiacich liniek). Takto ťahaný vrchol by mal sám
"priskočiť" k priesečníku liniek. Ak nie, je potrebné zapnúť
"Uchytávanie" k vodiacim linkám. Malý magnet vedľa vodiacich
liniek v galérii "Hladiny" by mal byť vysvietený. Ak nie je,
kliknite naň myškou. Ak ste štvoruholníky umiestnili na miesto, zrušte
im obrysové čiary. Pomocou galérie "Pero" nastavte typ čiary
"Bez pera". Tento krok je potrebný preto, lebo nie všetky hrany
budú viditeľné. Tým, že štvoruholníky majú nastavenú priehľadnosť,
kocka vytvára dojem, že jej steny sú z farebného skla, a tam, kde sa prelínajú,
je výsledná farba zložením farieb dvoch stien.
galéria Pero
medzivýsledok priemetu kocky
Aby bol náš výtvor "dokonalý", je potrebné zvýrazniť hrany
kocky. To docielime tak, že do obrázka dokreslíme čiary. Použijeme nástroj
Krivky .
Keďže stále máme nastavené uchytávanie k vodiacim linkám, čiary sa
budú automaticky prichytávať k priesečníkom vodiacich liniek. Uvedomte
si ale, že nie všetky čiary budú "viditeľné". Niektoré
budeme kresliť plným, iné čiarkovaným typom čiary. Pred kreslením
nezabudnite v galérii Výplň nastaviť typ bez výplne (prípadne vypnite
si napájanie na existujúce krivky ).
Čiaru viditeľných hrán nastavte na plnú, šírka 1 mm. Neviditeľné hrany
budú prerušované. Všetky plné čiary by mali byť v najvyššej úrovni
(keďže sme ich nakreslili ako posledné, budú v najvyššej úrovni).
Tie, ktoré sú "neviditeľné" by mali byť v úrovni tesne nad
zadnou stenou. Označte ich a presuňte ich do správnej úrovne.
No a ak sa vám to podarí, výsledok môže vyzerať nasledovne: