Flash je program od firmy Macromedia, pomocou ktorého môžeme vytvárať vektorové a bitmapové animácie, obohatené o zvukové efekty a interaktivitu (návštevník môže zasahovať do priebehu animácie). Tieto animácie možno použiť ako súčasť WWW stránok, možno ich exportovať do formátu GIF, EXE či ako animáciu (MOV, RealPlayer). Najnovšia verzia programu Macromedia Flash je MX. Táto príručka pracuje s verziou 5.
Vektorová grafika má niekoľko výhod, ktoré sa uplatnia najmä pri použití na WWW stránkach. Vektorová grafika popisuje obrázky pomocou kriviek, ktoré sú vyjadrené matematickou rovnicou. Každá krivka má definované svoje vlastnosti (hrúbka, farba ...) Vektory nepodliehajú deformáciám pri zväčšovaní a zmenšovaní, a v porovnaní s bitmapou zaberajú omnoho menej miesta. Bohužiaľ, na niektoré typy grafiky (fotografie, neostré kresby ...) sa vektorová grafika nehodí. Flash však vie pracovať aj s bitmapou (bitmapový obrázok je popísaný farebnými bodmi usporiadanými do mriežky). Veľkosť výslednej animácie je rádovo menšia ako rovnaká animácia vytvorená vo formáte GIF (animovaný GIF).
Výslednú animáciu môžeme uzamknúť proti importovaniu, takže nikto nemôže zneužiť/použiť/pozrieť si zdrojový kód nášho diela.
Ak Flash používa zvuky, je možné ich ukladať v MP3 kompresii.
Animácia sa môže prehrávať postupne (streaming) tak, ako sa sťahuje z internetu (nemusíte čakať na stiahnutie celej animácie).
Flash má podporu internetových prehliadačov. Potrebujete k tomu zásuvný modul (plug-in), ktorý sa dá zadarmo stiahnuť na stránkach firmy Macromedia. V praxi sa tak deje automaticky - akonáhle narazí váš prehliadač na animáciu vo formáte Flash. Novšie verzie prehliadačov majú tento modul už štandardne obsiahnutý. Vďaka tomuto modulu vyzerajú animácie vo všetkých prehliadačoch rovnako.
Flash dokáže reagovať na činnosť používateľa (poloha kurzora myši, prechod kurzora ponad objekt, stlačenie klávesu na klávesnici) omnoho prepracovanejšie ako HTML.
Flash obsahuje jednoduchý skriptovací jazyk (ActionScript, podobný JavaScript-u), pomocou ktorého sa dajú ovládať jednotlivé objekty v scéne.
Technológia Flash je podstatne náročnejšia na výkon počítača ako HTML. Pri náročnejších animáciách sa to na menej výkonných počítačoch prejaví trhaným prehrávaním alebo spomalením celej scény. Čiastočne to môžeme eliminovať znížením kvality prehrávania.
Ak cieľom našich stránok je poskytnutie informácií (najmä textových), a nie prepracovaná grafika, omnoho výhodnejší je HTML formát. Flash sa nehodí na prezentáciu dlhých textov, pretože jednotlivé znaky interpretuje ako vektorové objekty a pri každom posune prepočítava veľké množstvo parametrov.
Flash sa tiež nehodí na stránky, ktoré sa často menia. Vždy totiž musíme vygenerovať scénu nanovo, čo je omnoho pracnejšie ako zmena HTML kódu. Navyše sa môže stať, že zmena sa prejaví až po niekoľkých hodinách, pretože proxy serveri si často pamätajú pôvodné scény (nepomáha ani "Obnoviť stránku").