ActionScript je jednoduchý, objektovo orientovaný jazyk vytvorený pre písanie príkazov v programe Flash. Pomocou ActionScript-u môžeme ovládať jednotlivé objekty v scéne, ovládať prezentáciu ako celok, vytvárať formuláre ale aj volať príkazu iných skriptovacích jazykov, napr.: VBS, PHP, ASP.
Syntax jazyka je podobná JavaScriptu (C, PHP). Písanie skriptov v tomto jazyku je značne zjednodušené vďaka vývojovému prostrediu panelu Actions (Windows - Actions, Ctrl+Alt+a). Príkazy sú prehľadne usporiadané do kategórií. Akciu (skript) môžete priradiť objektu (ObjectActions) alebo rámčeku scény (Frame Actions). Pomocou ActionScriptu môžeme riadiť priebeh celého prehrávania.
Písanie skriptov môžeme uskutočňovať v dvoch režimoch: Expert Mode (Ctrl+e) a Normal Mode (Ctrl+n).
Šípka vpravo hore sprístupňuje menu pomocou ktorého môžeme pracovať s oknom Actions, prepínať sa medzi Normal a Expert režimom atď.
Ukážme si niektoré užitočne a často používané príkazy ActionScriptu.
Basic Actions - | Go To | prehrávanie scény môžeme prepnúť do ľubovoľného rámčeka
ľubovoľnej scény používa sa napr. po stlačení tlačidla na scéne |
Play | spustenie prehrávania animácie | |
Stop | zastavenie prehrávania animácie | |
Toggle High Quality | vypne vyhladzovanie hrán objektov na scéne, prehrávanie sa môže urýchliť (ak nestíha procesor) | |
Stop All sounds | zastaví prehrávanie všetkých zvukov | |
Get URL | spôsobí zobrazenie internetovej stránky (alebo odoslanie pošty) | |
FSCommand | tieto príkazy ovládajú vlastnosti animácie
vyexportovanej do *.exe formátu, v iných formátoch nemajú zmysel.
Využívajú sa napr. pri tvorbe Autorun programov pre CD.
|
|
Load Movie | spôsobí nahranie inej animácie (externý súbor *.swf) do našej animácie | |
Unload Movie | odstránenie nahraného súboru | |
Tell Target | ovládanie ľubovoľného objektu v animácii, priradenie akcie konkrétnemu objektu | |
If Frame is Loaded | testuje, či sa už nahral konkrétny rámček animácie (pomocou neho môžeme ovládať napr. preloader) | |
On Mouse Event | definujeme chovanie tlačidla v scéne podľa toho, čo bolo stlačené (myškou, alebo na klávesnici) |
A teraz si vytvorme jednoduchú animáciu, v ktorej si ukážeme použitie niektorých uvedených častí ActionScriptu.
![]() |
Vytvorte si scénu podľa obrázku. Z knižnice "Buttons" vložte tri tlačidlá, z knižnice "Movie Clips" vložte animáciu rybičky. Nezabudnite si inštanciu rybičky vhodne pomenovať, napr.: "rybka" (okno Instance). Jednotlivým tlačidlám potom priraďte nasledovné akcie: |
tlačidlo "Play": Po stlačení (release) "osloví" objekt - movie clip "rybka" a spustí jeho prehrávanie. Po stlačení klávesu "a" (keyPress) sa otvorí (_blank) nové okno web prehliadača a zobrazí sa stránka na adrese www.gjar-po.sk.
|
tlačidlo "Stop": Po stlačení sa prehrávanie movie clipu rybka presunie na jeho prvý snímok a zastaví sa. |
tlačidlo "Pause": Po stlačení sa prehrávanie movie clipu rybka zastaví na aktuálnom snímku. |
on (release) |
on (release) |
on (release) |
Kombinovať môžete aj viac funkcií pre jedno tlačidlo (napr.: spustenie alebo zastavenie prehrávania hudby). Výsledok si môžete pozrieť tu, alebo si pozrite priklad0.fla.
Pomocou Action Scriptu môžeme veľmi jednoducho meniť vlastnosti objektu na scéne (farba, viditeľnosť, pozícia ...). Z okna Actions budeme využívať aj kategóriu Actions, konkrétne "setProperty". Vytvorte si scénu, ktorá bude vyzerať nasledovne:
![]() |
V scéne sú umiestnené tlačidlá na zmenu x-ovej súradnice
objektu. Kruh uprostred je movie clip. Nič síce neanimuje, ale inštancii
movie clipu môžeme priradiť meno, na ktoré sa budú naše skripty
odvolávať, v našom prípade sa volá "kruh".
V prvom rámčeku našej scény nastavíme počiatočné hodnoty
premenných a umiestnime objekt na začiatočnú pozíciu. Premenná x
reprezentuje hodnotu pozície stredu objektu kruh (je v podstate jedno kam
kruh na scéne umiestnite, setProperty ho posunie do stredu scény). Tlačidlo (šípka vľavo) má definované akciu: Analogicky vyzerá skript pre pravé tlačidlo: |
A takto vyzerá výsledok a zdrojový súbor priklad1.fla.