Kocka v perspektíve

  1. V tomto tutoriále sa trošku pohráme s perspektívou perspektíva. Funkcia perspektívy dokáže navodiť dojem priestoru, tretieho rozmeru. Dokáže vytvoriť efekt, že niečo končí v diaľke. Pokúsime sa nakresliť kocku, vo "zvláštnom" zobrazení. Vytvoríme obraz kocky tak, ako keby sme sa na ňu pozerali z miesta nad jej vrcholom. Takže začneme tým, že si zadefinujeme vodiace linky. Budeme potrebovať trošku matematiky. Nakreslite si predpokladaný "priemet" kocky na papier a skúste si vypočítať súradnice vodiacich liniek (pre lepšiu orientáciu si môžeme vrcholy označiť, vo výsledku však už značenie nebude). Pre jednoduchosť môžeme predpokladať, že hrany vybiehajúce z vrcholu E majú dĺžku napr. 50 mm a uhol dvoch susedných je rovnaký, t. j. 120º. Začneme spodnou vodiacou horizontálnou linkou (prechádza cez vrchol B). Umiestnime ju na súradnicu 150 mm. Od nej budeme budeme odvíjať súradnice ďalších liniek. Horizontálna linka cez vrchol E má teda súradnicu 100 mm a linka prechádzajúca vrcholom G má súradnicu 50 mm. Súradnicu horizontálnej linky cez vrchol C si vieme vypočítať napr. pomocou sínusu uhla CBX v trojuholníku BXC (uhol pri vrchole B je 30º, všimnite si, že obrys kocky je pravidelný šesťuholník). Dĺžka XC je 25 mm, odtiaľ horizontálna linka cez vrchol C má súradnicu 125 mm a analogicky horizontálna linka cez vrchol F má súradnicu 75 mm. Vertikálne linky odvodíme podobne. Vertikálna linka cez vrchol B má súradnicu napr.: 100 mm. Súradnicu vertikálnej linky cez vrchol C si vieme vypočítať napr.: pomocou kosínusu uhla CBX v trojuholníku BXC. Dĺžka BX je  43,3 mm, odtiaľ súradnica vertikálnej linky cez vrchol C je 143,3 mm a súradnica linky cez vrchol A je 56,7 mm.
náčrt priemetu kocky
náčrt priemetu kocky, pomôže nám pri výpočtoch
súradníc vodiacich liniek
súradnice vodiacich liniek
súradnice vodiacich liniek

Vodiace linky v dokumente teda vyzerajú nasledovne:

Vodiace linky v dokumente

  1. V ďalšom kroku si vytvoríme steny kocky. Stena je štvoruholník a písmeno, navzájom vycentrované na stred (galéria Zarovnanie objektov). Keďže budeme chcieť túto stenu "natiahnuť" na našu mriežku z vodiacich liniek, musíme aj štvoruholník aj písmeno previesť na krivky previesť na krivky. Nakreslime štvoruholník (najlepší asi bude štvorec) a písmeno (pomocou nástroja Text nástroj Text). Pozor, vkladáme nadpisový, nie odstavcový text. Štvorcu a písmenu zadefinujte farbu výplne a zrušte obrysové čiary. Navzájom ich vycentrujte na stred. Budeme potrebovať tri dvojice (štvorec, písmeno).
tri štvorce, tri písmená, tri steny kocky
tri štvorce, tri písmená, tri steny kocky
  1. V poslednom kroku natiahneme steny kocky do mriežky z vodiacich liniek (štvorec aj písmeno sú prevedené na krivky). Označte myškou dvojicu štvorec a písmeno. Vyberte nástroj perspektíva (nástroj perspektíva) a cez úchytné body natiahnite stenu do mriežky z vodiacich liniek. Pozor, pokiaľ nie je stena správne natiahnutá, nevypínajte perspektívu. Ak by ste ju vypli, už by ste nemohli pracovať s pôvodným tvarom, ale len s výsledkom perspektívy. Analogicky natiahnite aj ostatné steny. Výsledok môže vyzerať aj takto:

výsledok, kocka v perspektíve