Delfín skákajúci cez obruč

(i keď je to kosatka, ale kosatka skákajúca cez obruč je trošku čudná predstava :-)

  1. Najskôr vytvoríme obruč. Budeme sa snažiť, aby obruč pôsobila priestorovo. Začneme prednou stranou obruče, ktorú tvorí "medzielipsie". Pozor! Dôležitá bude presnosť nášho kreslenia. Aj najmenšia nepresnosť môže pokaziť dojem z výsledku. A keďže pracujeme vo vektorovej grafike, s presnosťou kreslenia by problém nemal byť (ak ju samozrejme nespôsobíme my). Takže vytvorme si dve elipsy (rozmery napr. 70 mm x 120 mm a 80 mm x 130 mm). Navzájom ich vycentrujte (horizontálne aj vertikálne na stred). Vytvorte si z nich kópiu a odložte si ju niekde bokom, ešte ju budeme potrebovať. Originál (tie dve elipsy) skombinujte, definujte výplň a zrušte obrysovú čiaru.
dve sústredné elipsy
dve sústredné elipsy, vytvorte si z nich kópiu,
budeme ju potrebovať neskôr
 medzielipsie, predná časť obruče
medzielipsie, predná časť obruče
  1. Vytvoríme vnútornú časť obruče. Tú časť, ktorá je za delfínom. Presuňte si menšiu z elíps (využite že sme si vytvorili kópiu) do pracovného priestoru a vytvorte jej kópiu, ktorá bude posunutá v smere X o 20 mm. Využite na to galériu Transformácie a v nej tlačidlo Vytvoriť kópiu. Teraz vytvoríme vnútornú časť obruče. Všimnite si, že je to akýsi "mesiačik", ktorý vznikne tak, že pravou elipsou orežeme ľavú. Pomocou galérie Logické operácie orežte pravou elipsou ľavú. Vytvorili sme vnútornú časť obruče, presnejšie povedané len jej tvar. S farbou sa pohráme neskôr.
Transformácie
Transformácie, vytvorenie kópie posunutej o 20 mm
kópia menšej elipsy posunutej o 20 mm
kópia menšej elipsy posunutej o 20 mm
orezávanie objektov
orezávanie objektov, ako prvý označíme rezací objekt, potom rezaný objekt
výsledok orezania
výsledok orezania
  1. Na vytvorenie vonkajšej časti obruče využijeme kópiu väčšej elipsy. Táto časť obruče bude o niečo komplikovanejšia. Ak si pozorne všimnete jej tvar (vonkajšej časti obruče), zistíte že jej horná a spodná časť nie je časťou oblúka, ale je rovná. Pomôžeme si tak, že rezanú elipsu spojíme s obdĺžnikom rovnakej výšky (a šírky 20 mm), presne tak, ako je to na obrázku. Nezabudnite, že teraz vytvárame "mesiačik" otočený opačne. Vytvorte kópiu elipsy posunutú o 20 mm, pridajte obdĺžnik, tak ako je na obrázku. Pravú elipsu zlúčime (galéria Logické operácie a spojiť objekty) s obdĺžnikom. Ľavou elipsou teraz orežeme útvar na pravej strane. Dostávame tvar vonkajšej časti obruče.
väčšia elipsa a jej kópia posunutá o 20 mm v smere X
väčšia elipsa a jej kópia posunutá o 20 mm v smere X, pridali sme ešte obdĺžnik rovnakej výšky a šírky 20 mm, jeho pravý okraj prechádza stredom pravej elipsy
pravú elipsu sme spojili s obdĺžnikom
pravú elipsu sme spojili s obdĺžnikom, využili sme galériu Logické operácie a funkciu Spojiť objekty
pravý "mesiačik" po orezaní
takto vyzerá pravý "mesiačik" po orezaní, ľavou elipsou sme orezali objekt vpravo, vytvorili sme vonkajšiu časť obruče
  1. V ďalšej fáze skompletizujeme obruč a vyfarbíme ju. Prednú časť obruče už máme vyfarbenú. Pokúsime sa vytvoriť efekt osvetlenia svetlom, ktoré prichádza z pravej hornej časti. Vnútorná časť obruče bude vyfarbená lineárnym prechodom od čiernej po farbu prednej časti obruče, vonkajšia presne naopak. Na farbenie použijeme vlastnú lineárnu výplň (galéria Výplň). Po vytieňovaní zarovnajte všetky objekty vertikálne na stred. Teraz je potrebné objekty rozmiestniť tak, aby do seba presne zapadli (to znamená, žiadne posúvanie myškou a triafanie sa, ale presné umiestnenie). Pravú časť zarovnajte (dávajte pozor vzhľadom k čomu zarovnávate, dôležité je aj poradie v ktorom objekty vyberáte, zarovnávajte k prvému vybranému objektu) na pravý okraj s prednou časťou obruče. Potom ju posuňte (galéria Transformácia) o 20 mm v smere X. Ľavú časť zarovnajte na ľavý okraj s prednou časťou obruče. Potom ju posuňte o 5 mm v smere X (zamyslite sa, prečo práve 20 mm a 5 mm?).
nastavenie výplne
nastavenie výplne, aby výplň bola gradovaná zhora smerom dole nastavíme uhol 90º, pre jemnejší prechod nastavte 200 krokov
výsledok tieňovanie častí obruče
výsledok tieňovanie častí obruče, posledným krokom bude zarovnanie
obruč
a takto nejako by mohla vyzerať obruč
  1. Posledným krokom bude delfín skákajúci cez obruč. Delfína importujte (je to obrázok vo vektorovom formáte emf) pomocou Vkladanie obrázkov Vkladanie obrázkov. Umiestnite ho tak, ako bude vo výslednom obrázku. Ostáva ešte správne nastaviť poradie objektov. Ľavá časť obruče bude za delfínom, pravá pred delfínom. Časť prednej časti obruče bude za delfínom, časť pred ním. Tu opäť použijeme našu "fintu" tak, ako sme ju použili pri vytváraní retiazky. Výsledkom bude tento obrázok:
    delfín skákajúci cez obruč